torsdag 26 januari 2012

Gamla Mumin.




Vad gör man en dag som denna när man ligger i magsjukan och endast orkar ta sig en svängom till datorn titt som tätt. Ja, man kan ju alltid skriva lite om sin Muminhysteri.

Muminkoppar
har jag samlat på en tid, något som jag mest tänkt varit en sak för att uttrycka min identitet som finska efter att jag flyttat till Sverige. När jag var på jobb hade jag förmånen att hinna ut på Nådendals gator och kvarter i Finland. I denna Muminstad hittade jag en bok om Tove Jansson och figurerna i Mumindalen. Efter att ha läst denna är jag betagen. Jag älskar berättelserna, figurerna och miljön. Tycker om både illustrationerna i svartvitt och färg, om än vissa i färg är så fruktansvärt vackra att jag nästan skulle kunna börja gråta.


Pappan och havet

Kometjakten

Mumindalens gestalter

Muminmammans trollsoppa

Trollvinter


Förutsättningarna har varit stora; melankolisk finländare, färg- och formälskare, fascination inför mystiken tillsammans med tryggheten i berättelserna. Inte så konstigt att jag föll för dom kan man säga. Och samma gäller min lilltös, Mumin är det bästa som finns även för henne.


Mumin dyker efter pärlor

Mumintrollet drömmer


Snorkfröken ch Filifjonkan på blomsterängen

So long,
/Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar