torsdag 21 juni 2012

Halleluja moment i Krookila.


Jag har blivit sjökvinna igen efter två år hemma som landkrabba med lilltösen. Ombord har jag en kollega som är lika tokig i arabia som jag och hon har redan för flera år sedan pratat om ett ställe nära Nådendal som heter Krookila. Där ska det finnas ett idylliskt café och försälning av massa Arabiaporslin. Detta pass hade vi turen att ha en lördag liggandes i hamn i Nådendal och passade då på att äntligen göra slag i saken och söka upp stället.



På gården möttes vi av den hissade finska flaggan i topp och en trevlig lummig gård där man kunde fika på gården om man önskade. Där fanns även en liten timrad stuga med fynd-priser på udda porslin, exempelvis koppar utan fat (eller fat utan koppar).



När vi panttat på spänningen tillräckligt länge gick vi in i lokalen och möttes av massor av arabiaporslin. Vi gick och tittade på alla vackra koppar och undrade och förundrades över alla olika modeller, designers, färger och former.




 Lite av mina egna favoriter.



Massor av koppar. Om man ville stanna och fika fick man själv välja en av arabiakopparna vid kassan att dricka ur. Höjer mysfaktorn högt!



Sockerskålar och gräddsnipor. Den röda heter "Pilvi" och den skulle jag vilja säta beslag på en dag.



 En salig blandning Teema och Kilta fick mig att tänka på en Kiltafantast jag lovat att hålla upp ögonen för. Vid nästa besök kanske det blir affärer.



Hilkka Liisa Ahola har designat dessa skönheter.


Socker och kryddburkar.



Kannor i långa rader. Roligt att se så många olika dekorer på samma modeller.

Rekommenderar verkligen detta ställe till alla Arbia-fantaster. Stället är gemytligt och avslappnat samt personalen kunnig och trevlig. Man kan även hyra stället, beställa buffé eller bara besöka den lantliga gården för en paus i vardagen. Mera bilder och info hittar ni på;



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar