fredag 23 mars 2012

Plåt och emalj


Samtidigt som jag tog några foton till en ny grupp på facebook som gillar plåtburkar, passade jag på att fota några av mina godbitar som kom i min väg. Kan såhär efter bildkoll konstatera att Finland åter är majoritetspresenterat. Månne jag håller på att bli patriotisk av mig. :) Den översta bildens röda och gröna burkar är Aarikkas, dom blå i bakgrunden är fejkversioner - gamla burkar för Mariannegodis. Suktar efter den gula versionen samt dom små varianterna som jag inte har en enda av.



Denna bild föreställer en salig blandning. Dom två till höger känner ni nog igen från tidigare presentation av loppisfynd. Muggen är Finels och Raija Uosikkinen står för den fina fågelillustrationen. Burken längst till vänster har jag fått av en kär vän och i den förvarar jag lite av de mängder te jag har.



Min kakburk är en av dom ting hemma hos mig som har känslovärde. Denna har jag fått av min mor och är från vår "skären" - sommarstuga. En öde ö där man får leva hela sommaren utan el och rinnande vatten. Istället lever man enligt dygnet, vaknar till solen och lägger sig när det blir mörkt efter man spelat kort i fladdrande sken av levande ljus. Badar bastu och tvättar sig naken i sjön. Tusan vad jag saknar skären - och tittar på min kakburk.


Finel, Esteri Tomula, Vegeta. En av mina absoluta favoriter. ..som matchar med gardinen.


Finel, Esteri Tomula, Neptun


Jag har många av Finels pannor särskillt Primaveera, men jag har på något vänster fastnat för denna på sistone. Kanske för att den är så enkel och stilren. Teakknoppen och handtaget är också speciellt. Denna panna är också Finel, Heikki Orvala, och finns åtminstone även i rött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar