torsdag 25 augusti 2011

Retro och rariteter!

Välkomna allihopa som hittar hit! Här kommer ni att få följa med på mina äventyr i retrotextiliernas värld tillsammans med andra kreativiteter jag får utlopp för. Som rubriken antyder kommer det på denna sida att samlas retrorariteter både i ny och ursprunglig form. Min mesta tid lägger jag på att sy olika sorters börsar och necessärer i tjusiga färger och former.

Min största hobby sedan jag var i unga tonåren är att gå på loppis, jag tycker det är fashinerande att hitta ting och plagg med själ i. Saker som ej gör nytta hos en person kan vara nog så behövligt hos en annan. Ting som ej går att använda i sin ursprungliga bemärkelse kanske går att göra om till något annat och bli behövligt igen. Det är det denna sida handlar om. Att förvandla nött till nytt, eller bara fräscha upp, för att bli intressant igen.

Länge har jag drömt om att få pyssla ihop en hemsida där jag kunde sälja mina handarbeten, och nu äntligen är det på gång! Men vad vore en hemsida utan en blogg nuförtiden i denna tekniskt avancerade värld.

Alla necessärer och börsar jag syr har yttertyg av vintagetyger i olika färger och textur. Vintage- och retrotyger finns bara till en begränsad mängd vilket betyder att alla necessärer är unika färgklickar med eget utseende. Nedan kommer en liten förklaring på de olika modellerna.




Börs med enkel knäppning


Den enkla börsens mått är 14 cm på bredden och 15 cm på höjden. Den pryds av ett förnicklat metallspänne och har ett fack. Denna börs är perfekt både för pengaförvaring, men slukar även en och annan pryl, exempelvis bilnycklar eftersom den är rymlig.




Börs med dubbel knäppning

Denna börs har samma mått som föregående d.v.s. 14X15 cm. Skillnaden är att den har en händig dubbelknäppning och således två fack för den lite mera pedanta att ordna sina saker i. Metallspännet äv även detta förnicklat.






Stor necessär med enkel knäppning

Det är inte i onödan denna necessär beskrivs som stor, den mäter hela 25 cm på bredden och 24 cm på längden. Den slukar saker därefter och passar bra som exempelvis sminkväska eller dyl. Necessären har ett metallspänne i guldfärg.




Så småningom kommer jag att länka till min hemsida, men jag vill finslipa på den ännu en liten stund före jag visar upp den för gemene man. :)

Ha det fint i höstrusket och glöm inte bort svamparna i skogen som kan förvandlas till dom bästa delikatesserna!

/Mia




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar